Miksi verkkoystävätoimintaa?

Historia ja toiminnan tarve

Toiminta käynnistyi tarpeesta. Punaisen Ristin osastojen ystävävälitykset erityisesti pienillä paikkakunnilla saivat enenevissä määrin ystäväpyyntöjä nuorilta, joihin ei pystytty vastaamaan. Pienillä paikkakunnilla oli vaikea löytää toimintaan saman ikäisiä vapaaehtoisia.

Verkosta ja sosiaalisesta mediasta on tullut luonteva ympäristö ja jatke sosiaaliselle kanssakäymiselle, joten vuosina 2015 ja 2016 alettiin suunnitella ystävätoiminnan laajentamista verkkoon. Toiminnan kehittäminen sai alussa rahoituksen Opetus- ja kulttuuriministeriötä ja toiminta keskittyikin aluksi nuoriin sekä nuoriin aikuisiin. Myöhemmin verkkoystävätoiminnasta ovat saaneet tukea kaiken ikäiset.

Toimintaa haluttiin kehittää verkkoon myös siksi, että verkko tarjoaa esimerkiksi sosiaalisen kanssakäymisen haasteista tai peloista kärsiville tärkeän kohtaamispaikan, jossa uusien ihmisten tapaaminen ja tunteiden ilmaiseminen voivat olla helpompaa kuin reaalimaailmassa. Myös vaikeita asioita voi käsitellä helpommin verkon tuoman fyysisen etäisyyden myötä.

Toiminnan kehittäminen sai tukea myös muilta verkkoauttamistyötä tekeviltä tahoilta. Esimerkiksi kertaluonteisia chatteja ylläpitävien parissa oli havaittu tarve pidempikestoiselle verkossa tapahtuvalle ystävätoiminnalle.

Ensimmäiset vapaaehtoiset koulutettiin alkuvuonna 2017. Kesällä 2018 ystäväpyynnön jättäneitä oli noin 90 ja vapaaehtoisia on koulutettu reilut 50. Ystävävälitys, joka yhdistää ystävää pyytäneen ja vapaaehtoisen, on toiminut pilottivaiheessa Punaisen Ristin keskustoimistolla Helsingissä. Tarkoituksena on rakentaa loppuvuoden 2018 aikana vapaaehtoisista verkkoystävävälittäjistä koostuva valtakunnallinen välittäjärinki, joka hyödyntää välitystyössään Punaisen Ristin vapaaehtoisjärjestelmää Omaa.