Keräyksen suunnittelu

Nälkäpäivänä osastolla on kolme tavoitetta: 1. kerätä rahaa heikoimmassa asemassa olevien auttamiseen, 2. tehdä avun tarve ja keräys mahdollisimman näkyväksi omalla paikkakunnalla, 3. rekrytoida mahdollisimman paljon vapaaehtoisia toteuttamaan kahta ensimmäistä tavoitetta. Hyvä suunnitelma auttaa pääsemään tavoitteeseen.
 

Keräyssuunnitelma vastaa kysymyksiin miten, missä, ja ketkä

MITEN?

Perinteiset keräystavat tiedämme. Käteisen vähetessä on tärkeää tarjota lahjoittajille mahdollisuuksia lahjoittaa esim. kortilla, mobiilimaksulla tai vaikkapa lahjoituspyyntökirjeitä postiluukkuun jakamalla. Löydät lisätietoja eri maksutavoista alasivulta "Lahjoittaminen ilman käteistä". Kerääminen onnistuu myös sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Facebook-keräyksen, nettikeräyksen ja MobilePayn avulla. Tapahtuma tuo keräykselle näkyvyyttä. Näkyvyyttä on hyvä olla myös sosiaalisessa mediassa. 

MISSÄ?

Mistä ihmiset tavoittaa Nälkäpäivän aikana? Tuottavimmat keräyspaikat kannattaa miehittää ensin ja resurssien mukaan loput. Mitkä sosiaalisen median kanavat paikkakunnallasi ovat suosituimpia?

MILLOIN?

Katukeräys kestää perinteisesti kolme päivää, ja on hyvä miettiä mihin aikoihin mitkäkin keräyspaikat on tärkeää pitää miehitettynä. Somessa sen sijaan voi kerätä koko syys- ja lokakuun ajan. Nälkäpäivänä on hyvä sopia yhdessä muutamista ns. tehopäivistä, jolloin kaikki postaavat eri kanaviin mahdollisimman paljon Nälkäpäivä-viestintää ja käyvät tykkäämässä ja jakamassa muiden tekemistä Nälkäpäivä-postauksista.  

KETKÄ?

Kerääjäksi kannattaa kutsua ainakin kaikki kerääjäksi ilmoittautuneet, aiemmin keräämässä olleet, osaston aktiivit, jäsenet ja paikalliset koululaiset. Jäsenten ja kerääjärekisterissä olevien lipaskerääjien yhteystiedot saat piiristä. Apua kannattaa pyytää myös paikallisilta järjestöiltä ja yrittäjiltä. Erityisesti kannattaa täsmärekrytoida ihmisiä, joiden tiedätte olevan aktiivisia sosiaalisessa mediassa. 

Jotta keräyksen järjestäminen sujuisi hyvin ja olisi hauskaa yhdessä tekemistä, kannattaa hommaan sitouttaa koko hallitus. Aina parempi, jos vapaaehtoisista saadaan koottua keräystiimi, joka yhdessä suunnittelee ja toteuttaa keräyksen. Jokainen toimintaryhmä voi miettiä, mikä olisi heille sopiva tapa osallistua keräykseen ja näkyvyyden lisäämiseen.