Avdelningsfadderverksamhet
Välmående avdelningar är grunden för all vår verksamhet och alla avdelningar bör få stöd av en avdelningsfadder. En avdelningsfadder är en anställd inom det egna distriktet.
- Målet med fadderverksamheten är att långsiktigt främja en helhetsinriktad utveckling utifrån de lokala behoven och att upprätthålla en tillräcklig hjälpberedskap.
- Med fadderverksamheten säkerställer vi avdelningarnas funktionsförmåga och livskraft nu och i framtiden.
Fadderns uppgift är att
- regelbundet hålla kontakt med avdelningen,
- tillsammans med avdelningen sköta avdelningens självbedömning och upprättande av en utvecklingsplan,
- stödja och följa upp avdelningens verksamhet,
- helhetsinriktat stödja avdelningen.
I praktiken organiseras fadderverksamheten på det sätt som distrikten väljer med beaktande av de lokala resurserna och behoven. Centralbyrån koordinerar den nationella avdelningsfadderverksamheten. Målet med den nationella avdelningsfadderverksamheten är att skapa en nationell lägesbild av avdelningarnas hjälpberedskap och att främja avdelningarnas högklassiga verksamhet som grundar sig på de lokala behoven. Centralbyrån ger faddrarna utbildning, stöd och introduktion i avdelningsfadderns uppgifter.
Avdelningarnas självbedömnings- och utvecklingsredskap som faddrarnas verktyg
Självbedömningsmodellen är avsedd som verktyg för avdelningarna för bedömning och utveckling av verksamheten. Självbedömningen hjälper avdelningen att observera sina styrkor, delområden som kan förbättras och att planera den kommande verksamheten. Avdelningens utvecklingsverktyg kan vara ett verktyg för faddrar när de stödjer avdelningens utveckling.
- Utvecklingsverktyget är tudelat och består av ett självbedömningsformulär och en utvecklingsplan.
- Självbedömningsformuläret fylls i genom samtal med avdelningens frivilliga samt en bedömning av avdelningens verksamhet och utvecklingsönskemål. Utifrån bedömningen görs en utvecklingsplan som följs upp helst årligen och minst en gång per verksamhetsstrategiperiod.
- Det är bra att reservera två timmar för avdelningens självbedömning och utarbetandet av en utvecklingsplan. Ju fler avdelningsaktörer från olika verksamhetsgrupper som är på plats desto bättre blir avdelningens självbedömning.
- Avdelningens självbedömning jämte diskussionen kring den är konfidentiella och utgör grunden för samarbetet mellan faddern och avdelningen – båda parterna ser i vilken situation avdelningen är och hur avdelningen vill utvecklas.
- För distrikten skapar informationen som samlats in med verktyget ett distriktvist verktyg och en möjlighet att centraliserat bedöma avdelningarnas verksamhet, och att fastställa mål för utvecklingen av distriktets fadderverksamhet.
Självbedömningsverktygets struktur
- Avdelningen bedömer sin verksamhet ur fem olika synvinklar
- Avdelningens beredskapsplanering
- Avdelningens stadgeenliga och grundläggande ärenden
- Avdelningens beredskap för insamlingar
- Avdelningens kommunikation
- Nätverk
För varje tema bedömer avdelningen sin verksamhet i kategorierna A-E. Kategorierna bygger på organisationens avdelningsindelning i fem steg.
Se videorna som presenterar fadderverksamheten!
Fadderverksamheten är till nytta för både avdelningarna och distrikten Savolax – Karelens distrikt + Joensuus avdelning
https://www.youtube.com/watch?v=xlmzHQrm8os
Vad är fadderverksamheten? Helsingfors och Nylands distrikt + Dickursbys avdelning
https://www.youtube.com/watch?v=pwyQlDT29yU
Hur hjälper fadderverksamheten distrikten och avdelningarna? Åbolands distrikt + Åbo svenska avdelning
https://www.youtube.com/watch?v=NZLv3svBH0A