Töölön osaston hallitus

TÖÖLÖN OSASTON TOIMINTA-ALUEEN POSTINUMEROT

00230 Postikeskus 
00240 Länsi-Pasila, Ilmala, Pohjois-Pasila, Postipuisto  
00250 Taka-Töölö, Seurasaari, Meilahdenpuisto, Tamminiemi, Eläintarha, Mäntymäki
00260 Taka-Töölö ( Sibeliuksenkatu - Pohjois-Hesperiankatu)
00270 Meilahti, Laakso
00280 Ruskeasuo 
00290 Meilahden sairaala-alue 

 

Töölön osaston hallitus ja luottamustoimet vuonna 2024-2025

Jukka Lehtonen , puheenjohtaja 1.1.2023-31.12.202
+358 50 050 2639

Laura Tarkka, hallituksen jäsen 1.1.2023-31.12.2024, varapuheenjohtaja 28.3.2023-31.12.2024

Venla Vartiainen, hallituksen jäsen  1.1.2023-31.12.2024, sihteeri

Arja Majakulma, hallituksen jäsen 28.3.2023-31.12.2024, rahastonhoitaja, kotoutumisen tuen yhteyshenkilö

Janne Leskinen, hallituksen jäsen  1.1.2023-31.12.2024, tiedottaja, valmiuden/kotimaan avun yhteyshenkilö, tietosuojayhteyshenkilö,  keräysjohtaja

Pia Kinaret, hallituksen jäsen 1.1.2024-31.12.2025, tiedottaja,  valmiuden/kotimaan avun yhteyshenkilö

Tuija Tikanoja, hallituksen jäsen 1.1.2024-31.12.2025, ystävätoiminnan yhteyshenkilö

Teija Vaissi, hallituksen jäsen 1.1.2024-31.12.2025, jäsenmestari, ystävätoiminnan yhteyshenkilö, Oma-pääkäyttäjä

LIsäksi:

Anna Ruusila, terveyden edistämisen yhteyshenkilö

Pia Kinaret, Kirsi Haapalaakso, Ida Kvick, Maija Liikkanen, Sanne Varrio - viestintätiimi

Kalle Kivimaa, toiminnantarkastaja ja Birgitta Åström varatoiminnantarkastaja

________________________________

Hallituksen jäsenten kummiryhmät:

LäksyHelpit, Jukka Lehtonen

Terveyspisteet, Laura Tarkka

Vastaanottokeskustoiminta 

- Pulinapaja,  Muskari  Arja Majakulma

- Social Club, Janne Leskinen

Ystävätoiminta

- JuttuTutut, Tuija Tikanoja

- Kotipirtti, Jukka Lehtonen

Metsälä-ryhmä, Venla Vartiainen

 

 

Hallituksen tehtävät voi jakaa karkeasti ottaen kolmeen osa-alueeseen
 
  • Osaston toimintaryhmien eli vapaaehtoisten työn mahdollistaminen. Hallitus tukee vapaaehtoisia tarjoamalla taloudellisia resursseja, koulutusta ja apua uusien vapaaehtoisten rekrytointiin.
  • Jäsenhankinta ja jäsenistön huomioiminen
  • Osaston valmiudesta huolehtiminen
     
  • Osaston puheenjohtajan tehtävänä on erityisesti: 1) johtaa osaston hallituksen työskentelyä; 2) valvoa osaston hallituksen päätösten toimeenpanoa; 3) toimia toiminnanjohtajan, mikäli sellainen on nimetty, ja muun palkatun henkilöstön esimiehenä ja valvoa näiden toimintaa; sekä 4) huolehtia muualla järjestön säännöissä säädetyistä sekä työjärjestyksessä, taloussäännössä ja johtosäännöissä määrätyistä tehtävistä.
 
  • Sihteeri vastaa yhdessä puheenjohtajiston kanssa osaston ”paperihommista”; agendat, pöytäkirjat, toiminnan suunnitteluun ja raportointiin liittyvien asiakirjojen viimeistely kuuluvat sihteerin työnkuvaan. Sihteerille yleensä myönnetään myös osaston allekirjoitusoikeus (yhdessä puheenjohtajan tai varapuheejohtajan kanssa).
  • Rahastonhoitaja hallinnoi osaston raha-asioita; pankkitilin käyttö, eli laskujen ja kulukorvausten maksaminen ja asianmukainen kirjanpitoaineiston kerääminen, sekä budjetin ja tilinpäätöksen laatiminen yhdessä puheenjohtajien kanssa kuuluvat rahastonhoitajan tehtäviin. Jos aikaa ja osaamista riittää, voi rahastonhoitaja tehdä myös osaston kirjanpidon.
  • Jäsenmestari vastaa yhteydenpidosta jäseniin ja vapaaehtoisiin. Hallinnoi osaston sähköpostia. Vastaa yhdessä Tiedottajan ja muun viestintätiimin kanssa jäsenhankinnasta.
  • Tiedottaja pitää osaston viestinnän lankoja käsissään. Suunnittelee ja toteuttaa eri viestintäkanavissa tapahtuvaa tiedottamista ja mainontaa. Tällä hetkellä pääasialliset tiedotustavat ovat sähköposti, sähköinen jäsenkirje, Facebook-sivu (Punainen Risti Töölön osasto), Instragram-sivu spr_toolo sekä tämä nettisivu rednet.punainenristi.fi/toolo.
  • Keräysjohtaja vastaa osaston hätäapukeräysvalmiudesta ja mm. Nälkäpäiväkeräyksen järjestämisestä osastossa.  
  • Valmiuden yhteyshenkilö koordinoi osaston valmiussuunnittelua ja huolehtii valmiussuunnitelman vuosittaisesta päivittämisestä ja tietojen toimittamisesta piiritoimistoon sekä yhteistyökumppaneille.
  • Kotimaanavun yhteyshenkilö toimii yhteistyössä valmiuspäällikön kanssa. Nämä kaksi tehtävää voi myös yhdistää. Kotimaan avun yhteyshenkilö vastaa osaston alueella kotimaan avun suunnittelusta ja ohjeiden mukaisesta toimeenpanosta äkillisissä onnettomuustilanteissa. Hän osallistuu osaston valmiussuunnitteluun, neuvottelee sopimukset liikkeiden ja viranomaisten kanssa ensihuollollisen avustamisen varmistamiseksi äkillisissä onnettomuustilanteissa. Hän havainnoi aktiivisesti osaston alueella tapahtuvia sosiaalisia muutoksia ja tiedottaa niistä osaston hallitukselle sekä reagoi paikalliseen huono-osaisuuteen olemalla aloitteellinen esimerkiksi huono-osaisuutta ehkäisevän hankkeen käynnistämisessä.
  • Digimestari – vastaa Oma Punainen Risti -portaalin käyttöönotosta osastossa, opastaa vapaaehtoisia portaaliin liittymisessä
  • Eri toimintamuotojen yhteyshenkilöt; hallitus nimeää osaston toimintaan nähden oleellisten toimintamuotojen yhteyshenkilöt. 

Hallitus kokoontuu n. 10 kertaa vuodessa. Tehtäviin sisältyy esim. yhteydenpitoa toimintaryhmiin ja piiritoimistoon, sekä erilaisia tapaamisia, seminaareja ja koulutuksia.

Lukuunottamatta puheenjohtajien tehtäviä, yllämainittuja luottamustoimia voi hoitaa myös hallituksen ulkopuolinen henkilö. Hallituksessa on kuitenkin oltava puheenjohtajien lisäksi vähintään neljä henkilöä. Hallituksen jäsenten enimmäismäärä on puheenjohtajien lisäksi kymmenen henkilöä. Hallituksen koon päättää ja jäsenet valitsee osaston syyskokous.