Promo auttoi osaston viestinnän uuteen uskoon

 

”Osaston seuraava uusien ilta huomenna, tervetuloa mukaan!”

Punaisen Ristin Oulun osaston Facebook-sivulle putkahtaa harva se hetki uunituore uutinen tai vetävä vinkki uudesta tekemisen paikasta. Vinkkien joukossa vilisee värikkäitä kuvia vastikään järjestetystä Nälkäpäivä-keräyksestä.

Nainen päivitysten takana on Sanna Tuorila, Oulun osaston promo ja tehotiedottaja. Viestinnän osaaja Tuorilan sisällä tuli esiin, kun jo viisi vuotta äitien vertaistukiryhmää Oulumasuja vetänyt Tuorila alkoi tutkailla itselleen uutta tekemistä. Osaston tiedottajan paikka avautui juuri sopivasti.

– Silloin osastossa ei ollut varsinaista systemaattista tiedottamista, Tuorila kertoo. – Osaston aktiivisetkaan toimijat eivät aina tienneet, mitä kaikkea osastossa on. Oulu on iso kaupunki ja potentiaalia toiminnan laajentamiseen oli, mutta se vaati sisäisen tiedottamisen kehittämistä.

Määrätietoinen Tuorila päätti auttaa osastoa uudistamaan viestintäänsä siten, että tieto kulkisi sujuvasti osaston sisällä ja entistä energisempi osasto houkuttelisi uutta väkeä myös ulkopuolelta. Aikaa kunnianhimoiseen projektiin hän laski kuluvan parisen vuotta.

Järjestelmällinen viestintävallankumous

Aineenopettajaksi valmistunut Tuorila on tehnyt poikkeuksellisen valinnan: hän on päättänyt täyttää päivänsä vapaaehtoistyöllä, josta kokee saavansa palkkatyötä enemmän sisältöä elämäänsä. Tiedottajana hän on selvästi omalla tontillaan.

– Tiedottajan homma nimikkeenä sisältää tosi paljon. Saat olla näkyvillä, järjestää tapahtumia, tapaat uusia ihmisiä ja saat olla muodostamassa uutta tiedottamisjärjestelmää. Tämä oli siis ihan minun juttuni, hän hehkuttaa.

Järjestelmällinen promo pisti yhdessä muiden vapaaehtoisten kanssa osaston viestinnän remonttiin pala kerrallaan. Avainhenkilöt saivat uudet sähköpostiosoitteet, jotka pysyvät samoina myös vastuuhenkilön vaihtuessa. Tiedottamista varten luotiin sähköpostilistat – promoillekin omansa – joiden avulla oikea kohderyhmä on nopeasti tavoitettavissa. Ulospäin osasto näkyy Rednetissä, Facebookissa ja usein myös paikallisissa tiedotusvälineissä, joihin aktiivit pitävät tiiviisti yhteyttä.

Osasto lanseerasi myös aktiivien iltamat ja uusien illat, joita järjestetään monta kertaa vuodessa. Niiden ansiosta vanhat aktiivit säilyttävät tuntuman osaston kuulumisiin eivätkä uudetkaan pääse putoamaan kelkasta vapaaehtoisuransa alkutaipaleella.

– Aktiivit ovat aika työllistettyjä omien tehtäviensä parissa. Jos perehdyttää yhden kerrallaan, se vaatii aina oman panoksensa. Aiemmin saattoi myös käydä niin, että toinen sai tosi hyvän perehdytyksen ja toinen ei tiennyt vieläkään, mitä osastossa tapahtuu, Tuorila kertoo. – Tämä on tasa-arvoisempaa.

Yhdessä muiden aktiivien kanssa Tuorila on myös rohkaissut uusia tulokkaita toteuttamaan keskenään ryhmätempauksia, joiden kautta he pääsevät heti käsiksi käytännön vapaaehtoistyöhön. Järjestetyt vanhainkodin valtaukset, vastaanottokeskuksen ja koulujen teemapäivät ja ystävänpäiväjuhlat ovat tarjonneet järjestäjilleen ensimmäiset onnistumisen elämykset Punaisen Ristin vapaaehtoisina ja vaatineet kiireisiltä aktiiveilta vain pienen panoksen hankkeiden taustavoimina.

Rohkeasta remontista tuntuvia tuloksia

Viimeisen puolentoista vuoden aikana osastoon on virrannut yhä enemmän ja enemmän uutta väkeä. Viestimällä oikeille kohderyhmille on onnistuttu tarjoamaan tekemisen paikkoja myös niille, jotka pystyvät sitoutumaan toimintaan vain hetkeksi tai eivät puhu suomea – esimerkiksi yliopiston vaihto-oppilaille.

– Usein meillä on kansainvälinen Reddie-koira. Hän ei puhu suomea, mutta sanoo vuh vuh, Tuorila naurahtaa. – Tärkeintä on pitää osastojen ovet auki. Yritämme toimia niin, ettei kieli ole ongelma.

Tuorilan hankkeeseen suunnittelema kahden vuoden määräaika on nyt kuroutumassa umpeen.  Lukuisia tempauksia ja reilusti yli sata uutta vapaaehtoista myöhemmin hän on käynnistämäänsä viestintäremonttiin tyytyväinen: yhdessä on saatu aikaan iso muutos.

– Se vaatii motivaatiota ja jo lähtökohtaisesti ajatuksen, että tämä ei tapahdu kahdessa viikossa. Se on oikeasti vuosien projekti, mutta panos tulevaisuuteen, Oulun osaston tehopromo summaa.