Ystävänpäivä 2025

Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti
Kuvaaja: Joonas Brandt / Suomen Punainen Risti
"Miltä tuntuu, kun saa ystävän."
Liity ryhmään, niin saat tietoa Ystävänpäivä-kampanjasta

Ystävänpäivän kampanjasivulle pääset tästä.

Ystävänpäivä on ystävätoiminnan vuoden tärkein päivä ja Suomen Punaisen Ristin tärkeimpiä kampanjoita. Yksinäisyys koskettaa yhä useampaa Suomessa, joten ystävänpäiväkampanjaa tarvitaan.

Vuonna 2025 jatketaan samoilla kampanjamateriaaleilla. Seuraa päivittyviä tietoja kampanjasta tältä sivulta. Kampanjan ilme uudistuu jälleen vuosille 2026-2028. 

Ystävänpäivä-kampanjalla tavoitellaan uusia vapaaehtoisia

Punaisen Ristin ystävätoiminta on yksi ratkaisu yksinäisyyden lievittämiseen. Ystävänpäivänä meillä on hyvä tilaisuus nostaa esille vapaaehtoisten tekemää merkityksellistä työtä. Ja erityisesti innostaa uusia ihmisiä mukaan toimintaan! 

Tarvitsemme uusia, koulutettuja vapaaehtoisia, jotta jokainen ystävää kaipaava saisi ystävätoiminnan kautta itselleen kaverin. Vuoden 2025 kampanjassa jatketaan Kun saat ystävän -konseptilla. Kampanjan tavoitteena on herättää kiinnostusta vapaaehtoisuutta kohtaan ja aktivoida ihmisiä osallistumaan ystäväkursseille.

Yksinäisyyttä voi kokea kuka tahansa, mutta onneksi kuka tahansa voi myös auttaa.

Tehdään kampanja yhdessä – osallistumisen tapoja on monia

Yksinäisyydestä ja ystävätoiminnasta on tärkeää kertoa paikkakunnasta riippumatta. Ystäväkursseja järjestetään myös etänä, eikä esimerkiksi verkkoystävyys katso paikkaa eikä aikaa. Kaikki osastot voivat osallistua kampanjaan – myös ne, joilla ei ole varsinaista ystävätoimintaa. 

Täytetään sosiaalinen media tällä tärkeällä aiheella ystävänpäivän aikaan. Hyödynnetään uudistettavia Kun saat ystävän -kampanjamateriaaleja, jotka löytyvät aineistopankista. Näiden osastojen käyttöön tehtävien some- ja digimateriaalien aktiivinen käyttäminen on helppo tapa osallistua ystävänpäiväkampanjaan. Ohjeet rollupien tilaamiseen löydät täältä.

Paikallisuus ja ihmisten tarinat kiinnostavat aina, ja paikallismedialle kannattaa tarjota haastateltavaksi ystäväparia, tai ystävätoiminnan vapaaehtoista. Haastateltava voi olla pitkän linjan konkari, tai vasta toimintaan mukaan tullut. Tärkeää on, että haastateltavaksi tarjottavat haluavat itse kertoa kokemuksistaan. 

Ja lopulta mikä olisikaan ihanampi tapa kertoa ystävätoiminnasta ja houkutella mukaan uusia vapaaehtoisia kuin ihmisten kohtaaminen kasvokkain. Hyödyntäkää keskustoimiston myöntämää 150 euron tapahtumatukea ja järjestäkää ystävänpäivän tapahtuma. Ideoita tapahtumiin löydät täältä RedNetistä. Keskustoimisto maksaa osastojen tapahtumille tukea kuluja vastaan, enintään 150 euroa. Lisätietoja ja linkki raporttiin.