Yhteenveto saapuneista kommenteista

TOIMINTALINJAUSLUONNOS 2014–2017 JÄRJESTÖKÄSITTELY

Yhteenveto saapuneista kommenteista Järjestökäsittelykysely toimintalinjauksesta postitettiin osastoihin, piireihin, keskustoimiston yksiköille ja järjestön laitoksiin 3.2.2014. Samana päivänä avattiin sähköinen kysely. Vastausaikaa oli 31.3. asti. Kysely suljettiin 1.4.Vastauksia järjestökäsittelyyn saapui määräaikaan mennessä yhteensä 105 osastolta (vuonna 2011 108 osastoa) lisäksi erillisiä lausuntoja saapui Veripalvelusta, 2 osastolta, 7 piirin hallitukselta, 1 piirin nuorisotoiminnan kehittämisryhmältä, 4 keskushallinnon yksiköltä ja kahdelta yksittäiseltä työntekijältä. Yhteensä vastauksia tuli 120 kappaletta (2011 yhteensä 130 vastausta) 

94% vastanneista oli joko täysin (78,4) tai osin (15,9) samaa mieltä toimintalinjauksen teemasta ”Iloa auttamisesta”. Pari osastoa ehdotti muotoiluksi ”On ilo auttaa”.

97% sähköiseen kyselyyn vastanneista oli joko täysin tai samaa mieltä siitä, että esityksessä nostetaan erityisesti esille periaatteita ja arvoja.

Vastanneita osastoista 26% koki olevansa ”auttamaan valmis osasto”, 30% ”toiminnan osasto” ja 43% ”monimuotoisen toiminnan osasto”. Jakauma selittynee osain sillä että tämän tyyppisissä kyselyissä vastanneet osastot ovat usein juuri isoja ja hyvin toimivia osastoja.

Valmiuden kehittämistavoitteista vastanneet osastot pitivät yhtä tärkeinä tavoitteita ” parempi valmius auttaa” (33%)  ”Enemmän ensiapuryhmäläisiä” (33%) ja ”lisää kerääjiä” (33%)

Hyvinvoinnin ja turvallisen elämisen strategiassa vastaajat pitivät tärkeimpänä kehittämistavoitteena ystävätoiminnan tavoitetta (66%) ja seuraavana aktiiviset nuoret nuorten tukena (19%).

Rohkean vaikuttamisen strategiassa tärkein kehittämistavoite oli ”Esiinnymme rohkeasti arvojemme ja periaatteidemme puolesta (59%) seuraavana jäsentavoite (28%) ja viimeisenä tavoitamme enemmän koululaisia (18% )

 

Yleistä palautetta kyselystä

•      Toivomme osastojen palautteet nähtäväksi esim RedNettiin. On parempi pohja osallistua yleiskokoukseen, kun on tutustunut muiden osastojen havaintoihin ja mielipiteisiin. Kiitos!

•      Olette valmistelleet asiat hyvin ymmärrettävästi joten on helppo olla samaa mieltä. Kiitos.

•      Kysymyslomakkeessa olevat kysymykset ”Mitä piirinne tulee tekemään…” kuuluvat linjausta seuraavan toimintasuunnitelman laatimisvaiheeseen, emmekä näe niistä olevan suurta hyötyä linjauksen kommentointivaiheessa.

       •       ”Järjestökäsittely”- verkkokysely harhauttaa. Vastaaminen kyselyyn on naamioitu vaikuttamiseksi linjaukseen ja itse tekstin ruodinnan mahdollisuus on häivytetty.

       •       Enkäten ger inte medlemmarna möjlighet att framföra konstruktiv kritik på de värden och normer som genomsyrar utkastet. Enkätens frågor är ställda så att den bekräftar vad som står i utkastet. Det kunde ha varit ett bra komplement att ha diskuterat mer med distrikten under arbetsprocessens gång. Enkäten hade bristande språk.

       •       Hyviä kysymyksiä keskustelun pohjalta, mutta miten tämä auttaa toimintalinjauksen laatimista. Halutaan enemmän konkretiaa - tehdään mieluummin vähän ja hyvin kuin paljon ja huonosti paperilla. (Oikolukuohjelmaakin voisi käyttää!)

 

Linjauksen rakenne ja yleistä

       •       Toimintalinjauksen perusrakenne on hyvä.

       •       Ilon teema on hyvä.

       •       Länsi-Suomen piirin hallitus on käsitellyt luonnosta ja on siihen tyytyväinen. Mitään lisättävää piirin hallituksella ei ollut.

       •       Toimintalinjauksessa tapahtunutta kehitystä pidetään hyvänä. Ollaan menossa oikeaan suuntaan kun linjausta pyritään edelleen tiivistämään. Samoin on myönteistä palautetta saanut runsaasti se, että jatketaan samojen päätavoitteiden kanssa eikä aloiteta isoja uusia asioita

       •       Järjestön arvopohja on vahvasti näkyvissä, yhteistyön ja yhteisöllisyyden teemojen korostaminen on  positiivista. Nuorten toimijuuden korostaminen hyvä asia, konkretiaa voisi olla enemmän. Tasapuolinen järjestön eri toimintamuotoja ajatellen

       •       Melko napakka, selkeä paketti.

       •       Kiitos siitä dokumentti on lyhyempi kuin aikaisemmin, tosin sitä saa vieläkin nasevoittaa!

       •       Toimintalinjausta täydentävät alakohtaiset linjaukset ja strategiat (johdannossa 15 kpl – verkkosivuilla 16 kpl) on suurelta osin joko juuri päivitetty tai päivitystyön odotetaan kohta valmistuvan. Herättää ihmetystä miten hallituksen valvonnassa oleva keskushallinto tuottaa ohjelmatekstiä täysin irrallaan yleiskokouksen vahvistamasta toimintalinjauksesta, joihin alakohtaisten linjausten pitää nojautua. Vapaaehtoistoiminnan linjaus on kuitenkin erikseen hyväksytty yleiskokouksessa.

       •       Piirissä ja varsinkin keskustoimistossa yhteisöllisyyteen pitää panostaa. Vuosia kuulemamme lause - ilman teitä vapaehtoisia emme olisi olemassa - ei enää riitä.

       •       On hyvä, että linjauksessa pidättäydytään aika lailla tutuissa kuvioissa, eikä olla lähdetty väkisin keksimään mitään uutta. Suomen Punaisen Ristin toiminta ja toimimattomuus pohjautuu osaston kykyyn toimia, vapaaehtoisten ja jäsenien määrään. Kunhan perustat on kunnossa, niin osaamme kyllä kouluttaa ja toimia. Linjaus antaa samanlaisen kuvan Punaisen Ristin perustoiminnasta, kuin mitä Oulun piirin hallitus omaa.

       •       Toimintalinjauksessa tulisi tuoda esille vielä korostetummin SPR:n yhteskunnallista vaikuttavuutta ei pelkästään kriisien ja hätäavun lieventämisessä, vaan myös näiden ennaltaehkäisyssä, esimerkkinä ystävätoiminta, kirppikset, verenluovutukset

       •       Ser fram emot stämman! Vi ses där!

       •       Kappale "Keitä me olemme" on äärimmäisen tärkeä. Jotta voimme suunnata kohti visioita, tulee meidän tunnistaa ja tiedostaa identiteettimme. Oulun osaston toimijat toivovat toimintalinjauksen visuaaliseen ilmeeseen erityistä panostamista

       •       Järjestön periaatteet unohtuvat helposti käytännön vapaaehtoistoiminnassa ja se voi aiheuttaa erilaisia ongelmia. Onnistunut arvokeskustelu osastossa tuo toimintaan lisää syvyyttä ja auttaa kehittämään sitä.

 

Teema, toiminta-ajatus, visio

       •       Teemaehdotus ”Iloa auttamisesta” on mielestämme hyvä.

       •       Teemaehdotus on mielestämme hyvä ja kertoo sen, mikä saa ihmiset pysymään mukana järjestön toiminnassa vuodesta toiseen.

       •       Toiminta-ajatus on looginen ja kuvaa hyvin tavoiteltua toimintaa konkreettisin esimerkein.

       •       Ruohonjuuritason näkökulmasta katsottuna tuntuu, että vaatimustaso on liian kova. Tämän takia olemme tässä kohdassa eri mieltä. Lisäksi "Iloa auttamisesta" -slogan ei tunnu toimivalta vaan ehkä vähän teennäiseltä.

       •       Yhteisöllisyys nousee tärkeämmäksi tulevaisuudessa. Parempi teemaehdotuksen nimi olisi: "On ilo auttaa". Siitä tulee heti positiivisen auttamisen meininki.

       •       Teemaehdotus voisi olla myös ”On ilo auttaa”

       •       Mielestämme kuitenkin ilo on ylitsepursuava maininta. Auttaminen ja toiminta ei ole aina iloa, välillä raskastakin.

       •       Kappale kaksi "Missä haluamme olla vuonna 2017" oli aika rönsyilevä, ja toiveena olisikin kappaleen tiivistäminen sekä selkeyttäminen

 

Lupaus

       •       lupaus kuulostaa teennäiseltä, ei edesauta toiminnan kehittymistä.

 

                 

Osastotoiminnan tuki ja erilaiset osastot –kuvaus

       •       Sivulla 15 on mainittu, että jokaisella osastolla tulee olla jäsenmestari ja tiedottaja, ne tulisi näkyä näissä kaavioissa.

       •       Olisimme kaivanneet linjaukseen selkeämpää kannanottoa siitä, mitä osastojen tukemiseksi tullaan tekemään.

       •       (osastoihin) liittyvä kuva on keskeneräinen. Rakenne pitää olla sellainen että kaikki 1. tasolla ovat yhteisiä 2-3 kanssa jne. Aloitetaan perusteista kohti laajempaa tasoa. Samoin tasojen nimet pitäisi kuvata paremmin toiminnan tasoa. Periaatteista ja hallintorakenteista kohti monipuolistuvaa toimintaa.

       •       •Koska suuri osa SPR:n osastoja on pieniä, tulee korostaa osastojen välistä yhteistyötä ja osaamisen työnjakoa osastojen yhdistämisen sijaan.

       •       Linjauksen kuvauksessa toiminnan osastosta (eli nro 2) viimeinen kohta "välittää vapaaehtoisia eri tehtäviin" on mielestämme hieman epäselvä.

       •       Ehdotuksessa palkkien sisältö ja järjestys on ristiriitainen, syytä tarkentaa. Matalin palkki -pienimmät vaatimukset, kakkospalkissa edellinen + lisä ja kolmas sisältää 1 + 2 palkkien sisällöt ja täydennykset.

       •       Hyvin toimivan osaston tunnusmerkit on esitetty riittävällä tarkkuudella. Osastokuvio s. 8 on epälooginen, jos toiminta katsotaan laajentuvan, miksi portaat ovat alenevaan suuntaan. Voisiko kuviota ajatella erilailla, pyramidina tai ympyränä.

       •       Mielestämme tämä kolmijako oli jotenkin keinotekoinen

       •       Vaatimus jokaisen osaston tiedottajasta ja jäsenmestarista pitää näkyä myös osastoluokittelussa, jos se jokaiselta osastolta vaaditaan.

       •       EI TARVITA OSASTOJEN LOKEROINTIA!

       •       Järjestön toimintaan tarvitaan joustavuutta, siksi osastoilla tulee voida olla yhteisiä J2 korttiin merkittyjä avainhenkilöitä, esim monikulttuurisuustoiminnan tai kotimaan avun yhteyshenkilö

       •       Vapaaehtoisten osaaminen on tärkeää. Ehkä vapaaehtoisten valinnan ja haastattelun voisi toteuttaa piirin ammattilaiset

       •       Monimuotoisen toiminnan osasto – lisäisin etsinnän osaajat luetteloon

       •       Osastojen verkostoitumiseen tulisi kiinnittää huomiota. Tällä hetkellä verkostoitumista osastojen välillä ei juurikaan ole. Ennemminkin verkostoituminen tapahtuu paikallisesti eri yhdistysten/srk:n/kunnan jne. kanssa.

       •       Osastoissa itsessään jakoa on pidetty sekä hyvänä että huonona. Hyvänä siksi, että näin tehdään näkyväksi todellisuus eli se että meillä on hyvin eri kokoisia ja näköisiä osastoja. Huonona siksi, että jaottelu voidaan nähdä lokerointina ja sen voidaan katsoa sisältävän arvottamisen hyviin ja huonoihin.

       •       Distriktet kunde producera mindre papper med fastslagna datum.

       •       Vi tycker att det är för mycket papper och blanketter

       •       Olemme kuitenkin noita kaikkia hieman. Rajausta pitäisi ehkä vielä miettiä ja tehdä erittäin selväksi, ettei yksikään osasto koe työtään arvottomaksi rajausten takia. Tiedonkulku myös tarjolla olevista muista toiminnoista täytyy varmistaa. Mihin jako tähtää? Rahanjako vai tiedonjako vai tilastolomakkeet uusiksi. Eikö tämä jako ole vastoin perusperiaatteita, tasa-arvoisuutta. Esim. oma toimitila ei ole tarpeen jos yhteistyökumppaneiden tuella on hyvä tila toimia. Kaikkien osastojen kategoriasta riippumatta on otettava vapaaehtoiset hyvin vastaan. Osastojen verkosto on toiminnan perusta ja osasto koostuu erilaisista (kaikki tärkeitä) jäsenistä. Piirien kummien tehtävä tukea osastoa kehittymään sen toiminnan laajuudesta riippumatta.

       •       Piiri ja keskustoimisto voisi avustaa pieniä osastoja taloudellisesti.

       •       Piirin kaikki osastot tällä hetkellä vähintään tasolla yksi, osa kahdessa ja pienin osa tasolla kolme. Tavoitteena on nostaa kaikki yli sadan jäsenen osastot tasolle kolme.

       •       Hyvä jako joka herättää toivottavasti keskustelua ja osastoja miettimään toiminnan tarkoitusta sekä tunnistamaan omat vahvuutensa ja mahdolliset puutteet/heikkoudet ja kehittämisen mahdollisuudet.

       •       Toimintatilastot yksinkertaisemmiksi. Aluetapaamiset ja kummi-illat erikseen pienille osastoille ja suurille osastoille, piirin tuki osastoille paremmaksi

 

Sitaatit ja puhekuplat

       •       Linjausluonnokseen kevennyksinä tuodut puhekuplat ja lainaukset on valikoituneet joko sattumanvaraisesti tai valittua linjaustekstiä tukeviksi. Koska ne eivät edusta mitään muuta arvoa esitämme niiden poistamista.

 

Talous ja tukitoiminnot

       •       ”Yhdenmukaistamme toimintatapojamme ja keskitämme tukitoiminnot koko maan kattaviksi laadukkaiksi palveluiksi”. Tähän olisi mielellään kaivannut perusteluja ja yksilöintiä. Keskittämisellä saatetaan myös jäykistää ja vähentää reagointinopeutta, paikallisuus kärsii siitä varmasti.

       •       Mitä tarkoitetaan: tukitoimintojen keskittäminen koko maan kattavaksi

       •       Mitä tarkoitetaan epävakaalla taloudellisella toimintaympäristöllä joka määrittelee toimintaa

       •       Mitä tarkoitetaan ”on tärkeää hankkia uutta rahoitusta tai kohdentaa uudelleen nykyisiä resursseja” epäselvä ilmaus

       •       Mikäli Suomen Punainen Risti saa testamenttilahjoituksen, jossa testamentin tekijä on kirjannut viimeisenä tahtonaan testamentin saajaksi Suomen Punaisen Ristin erikseen mainitsematta mitään osastoa tai Punaisen Ristin toimintamuotoa, keskustoimisto ohjaa tällaisen testamentin tuoton testamentin laatijan viimeisen asuinpaikan osastolle tai, jos kunnassa on useita osastoja, kaikille niille jaettuna osastojen jäsenmäärän mukaisesti.

       •       Kritiikkiä tulee keskustoimistolle, piiriin tulee koko ajan talouden tukemisen heikennyksiä ja sitä kautta edelleen osastoille. Varainhankinta vaikeutuu koko ajan tässä taloustilanteessa, talouden tasapainottaminen on haastavaa.

 

Ensiapuryhmät, päivystykset, koulutus

       •       Ensiapuryhmätoiminta ei ole saanut arvioistaan huomiota

       •       Toivomme, että ensiapuryhmätoiminnan kehittäminen aloitetaan viimeinkin tosissaan tällä yleiskokouskaudella, koska kuluvalle kaudelle asetettu tavoite on selvästi jäänyt toteuttamatta. Tavoitetta ei saa kuitata toteutuneeksi 90-luvulla ensimmäisen kerran lanseeratulla tehtäväradalla, normaalitoimintaan lukeutuvalla valtakunnallisella koulutustarjonnalla, eikä itse tulostettavaksi tarkoitetulla painomateriaalilla. Ensiapuryhmätoiminnan koordinointityöhön tarvitaan Lahden yleiskokouksen ponsialoitteen mukaisesti lisää henkilöresursseja. Kuluvalle kaudelle luvatut lisäresurssit ovat käytännössä keskittyneet kaupallisen ensiapukurssitoiminnan kehittämiseen. Akuuttien juridisten kysymysten ollessa auki avainhenkilöitä ei saa missään nimessä päästää kansainvälisiin tehtäviin pois päätehtävistään. Gambian lisäksi ensiapuryhmätoiminta kaipaa kehittämistä myös Suomessa, eikä vapaaehtoisten vakuutusturvakysymysten ollessa auki vastuuhenkilö saa paeta Jordaniaan.

       •       Painopiste 2.3 enemmän ensiapuryhmäläisiä uusi muotoiluehdotus: 3. ”Enemmän ensiapuryhmäläisiä ja ensiaputaitoisia ihmisiä” tai ”Ensiapu on kansalaistaito”. Otsikon alle tulisi kirjata sekä ensiapuryhmätoiminta että ensiapukoulutus ja että ensiapu on myös mukava harrastus.

       •       Ensiaputoiminnan linjaus puuttuu listasta

       •       Aktiiviset terveyspisteet painopisteeksi

       •       Nuorten entistä painokkaampi mukaan ottaminen osaston auttamisvalmiutta tukevaan toimintaan (ensiapuryhmiin ja ystävätoimintaan) nostettava vahvemmin mukaan linjaukseen. Ea-ja ystävätoiminnassa toimijoiden nuorentaminen tulee keskeiseksi asiaksi ja toimintamme pitää rakentua osastoissa tapahtuvan osaamisen ja tarpeen mukaan, ei erillisten toimintojen varaan.

       •       Ensiapupäivystykset eivät ole saaneett itse tekstiin mainintaakaan. Turun osasto

       •       Kriiseissä apumme kotimaassa on ensisijaisesti ensihuoltoa (ei ensiapua ja ensihuoltoa kuten linjausluonnoksessa sanotaan

       •       Olemme huomanneet, että syrjäkylillä ollaan pulassa jos siellä ei ole ensiapuun liittyvää osaamista, apu viipyy ja se voi olla kohtalokasta. Ensiapukoulutus sinne missä ihmiset ovat, ei niin, että he joutuisivat tulemaan sinne missä koulutus järjestetään, matkaa voi olla jopa 60 km.

 

Valmius

       •       Kaakkois-Suomen piiri esittää alkavalle yleiskokouskaudelle selkeämmin muotoiltua seuraavaa vaihetta valmiuden kehittämiseen. Valmiussuunnitelmien päivittäminen ja osastokohtaiset kehittämiset siten, että valmiussuunnitelma näyttäytyy prosessina, pitäisi saada näkyviin. Nythän näitä suunnitelmia tehtiin 100%:n kiilto silmissä ja prosessi jäi taustalle.

       •       Toimintalinjauksen tulee edistää vahvemmin osastojen yhdessä toteuttamaa seutukunnallista valmiusajattelua, kuten seutukunnalliset valmiuspuhelimet, seutukunnalliset henkisen tuen hälytysryhmät ja yhteiset ensihuollon valmiudet

       •       Osastojen välinen yhteistyö mainitaan, mutta valmiuden ja muunkin toiminnan näkökulmasta se pitäisi nostaa vahvemmin esille.

       •       Piirijohtoinen alueellinen valmiustoiminta (osastojohtoisen sijaan) tulee olla selkeänä vaihtoehtona

       •       Valmiussuunnitelmat perustuvat paikalliseen riskikartoitukseen ja ne laaditaan sekä päivitetään aikataulutetusti. säännöllisin aikavälein vähintään kerran vuodessa.

       •       Katastrofirahaston säännöissä tulee nykyistä paremmin huomioida seutukunnallinen auttamistyö eli tilanteet jossa hälytetty auttamistaho on hallinnollisesti piirin alaista toimintaa

       •       Järjestetään yhteisharjoitus eri toimintaryhmille valmiudesta.

       •       Mittarina valmiudessa tulee olla laatu; piirin tarkistama osastojen oikea valmius, ei pelkkä osaston muodollisesti täyttämä valmiuskaavake

       •       Rekrytoinnissa tulee ottaa huomioon henkilöiden oma ammatillinen ja kokemuksellinen osaaminen

       •       Tavoitamme peruskoulut, ammattioppilaitokset, lukiot, korkeakoulut, yliopistot ja aikuiskoulutus.  

       •       Aktivoimme maahanmuuttajataustaisia ihmisiä mukaan kotimaan toimintaan, katastrofirahaston keräyksiin ja muuhun näkyvään toimintaan. Rekrytoimme vapaaehtoistoiminnan kautta nuoria ja maahanmuuttajataustaisia jäseniä.

       •       4. Johtava asema ensiapukoulutuksessa ja kattava ensiaputaitoisten ihmisten verkosto

       •       Lisätään tätä teemme laatikkoon Rasismin vastainen toiminta

 

 

Rohkea vaikuttaminen

       •       Keskustoimiston rooli on tärkeä periaatteiden ja toiminnan tunnetuksi tekemisessä

       •       Onnistunut arvokeskustelu osastossa tuo toimintaan lisää syvyyttä ja auttaa kehittämään sitä

       •       Rohkean vaikuttamisen kappale sai osaston nuorilta toimijoilta hyvää palautetta. Se koettiin motivoivaksi, mutta sitä olisi syytä vähän pehmentää.

       •       Toivomme tätä teemme kohtaan lisäystä humanitaarisen oikeuden koulutus ja humanitaarisen oikeuden toimintaryhmät. Tämä tärkeä Punaisen Ristin toiminta puuttuu koko linjauspaperista.

 

Teemavuosia

       •       Esitämme seuraavia teemavuosia 1.Arjen turva: eri ikäryhmät, yhteistyömuodot kunnissa, ensiapu, kotien turvatarkastuksen, 2.        Syrjäytyneet: vanhukset, nuoret, vammaiset, miehet, maahanmuuttajat jne., Monikulttuurisuus: miltä Suomi ja Punainen Risti näyttää maahan muuttaneista.

 

Jäsenhankinta

       •       Kaakkois-Suomen piiri esittää, että vielä kerran harkittaisiin jonkinlaisen tavoitteen asettamista jäsenhankintaan.  Ei numeerinen tavoite vaan prosentuaalinen kasvutavoite. Esim pyritään 5% kasvuun kaikissa yksiköissä

       •       Jäsenyysaika pitää muuttaa 12 kuukautta ei kalenterivuosi. Näin voisi jäsenhankintaa tehdä täysipainoisesti koko vuoden. Tehdään tarvittavat muutokset sääntöihin ja tietotekniikkaan. Pitä onnistua. Jäsenmäärä nousee varmasti.

       •       Punainen Risti toimii ja vaikuttaa usein vakavien ja vaikeiden asioiden puolesta. Silti tekeminen on vahvasti motivoitunutta, innostavaa ja iloista. Paras toiminnan markkinointikeino on antaa tekemisen ilon näkyä ja välittää sitä hyvää oloa mikä auttamisesta tulee.

       •       Synliga i vår verksamhet, rekrytera nya vänner tillsammans med andra organisationer.

 

Nuorisotavoitteet ja nuorisotyön strategia

       •       Hämeen piirin hallituksen mielestä on tärkeää nähdä nuoret ensisijaisesti aktiivisina toimijoina ja osallistujina, eikä pelkästään avun kohteena. Linjauksessa oleva kirjaus suuntaa nuorisotoimintaa enemmän nuorten auttamisen puolelle, jonka parissa työskentelee tällä hetkellä todella suuri joukko muita toimijoita ja ammattilaisia. Mielestämme tuemme parhaiten nuoria tarjoamalla heille hyvää harrastustoimintaa

       •       Painopisteissä tulisi näkyä voimakkaammin lasten ja nuorten kohderyhmä.  Linjauksissa tulisi ilmetä tiedostetummin nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen tähtäävät toimintamuodot ja niissä yhteistyö viranomaistahojen ja muiden kansalaisjärjestöjen kanssa

       •       Vapaaehtoisten soveltuvuuteen olisi kiinnitettävä huomiota erityisesti lasten ja nuorten toiminnassa

       •       Nuorilla itsellään nykyjärjestelmässämme ei ole oikeasti monia toisia nuoria tukevia toimintamuotoja (pl. nuorten ystävätoimintaa, joissakin osastoissa).

       •       Ehdotamme, että kohta 2 muutetaan: nuoret osallistuvat entistä rohkeammin auttamistoimintaan (ea-ryhmiin ja ystävätoimintaan)!

       •       Sivun 12 Tätä teemme - taulukosta puuttuvat mm. omaishoitajien tukitoiminta sekä lasten ja nuorten leiritoiminta. Hämeen piirin hallitus, hyvinvoinnin yksikkö

       •       Färdigt program för skolarbete behovs

       •       Nuoret / vanhat kaikki "samalle viivalle". Miksi pitää korostaa nuorten mukaan ottoa, sillä senhän pitäisi olla selvä, että kaikki mahtuvat mukaan ja ei tarvita "lokeroita"

       •       Suunnataan vähäiset voimavarat koululaisiin.

 

Muita terveisiä

       •       Vi tycker att det är för mycket papper och blanketter

       •       Piirien tulisi aktivoida paikallisosastoja aktiivisempaan ja tavoitteelliseen yhteistyöhön naapuriosastojen kanssa !

       •       Aktiivisena SPR:n nettisivujen käyttäjänä kritisoin sivuston vaikeaselkoisuutta ja hitautta. Monesti olen sattumalta löytänyt tarpeellisen lomakkeen tai asian, mutta enpä uudelleen ole osunut samaan paikkaan. Viisastuneena olen oppinut tallentamaan koneelleni tarvitsemani lomakkeet. Osastotoimiston osoite piti erikseen saada piiristä, siihen kun en surffailemalla sattunut. Satunnainen käyttäjä lähtee sivuilta alta aikayksikön, mikä ei varmaankaan ole suotavaa organisaation kannalta. SPR:n kirjepostia tulee mielestäni usein, ok hyvä, että tietoa tulee. Ehkä kuitenkin kannattaisi siirtyä yhä enemmän sähköiseen viestintään niiden kanssa, jotka sitä haluavat tai siihen pystyvät. Vastaan mielelläni mahdollisiin lisäkysymyksiin.

       •       Linjauksessa ei ollut kirjattuna työllistämistoimintaa ollenkaan. Kuitenkin Punainen Risti on hyvin merkittävä työllistäjä. Sivun 12 lokerossa voisi olla myös kehitysvammaisten kanssa tehtävä työ näkyvissä. Vai katsotaanko se osaksi Ystävätoimintaa? Meidän osastossa toimii kerho kehitysvammaisille.

       •       Att regler och strategier inte bara gäller för oss frivilliga, utan också för de anställda i RK.