Ukrainan tilanne - miten voin auttaa?

Ville Palonen
Kuvaaja: Ville Palonen

Suomen Punaisen Ristin Jyväskylän osasto on saanut paljon yhteydenottoja liittyen Ukrainan kriisiin ja alueelta pakenevien auttamiseen. Kiitos yhteydentotoista!  Tässä kysymyksiä ja vastauksia, siitä miten voit auttaa.

1. Haluan tulla mukaan auttamaan Jyväskylästä turvaa hakevia (esimerkiksi kalustamaan ja varustamaan vastaanottokeskuksen asuntoja, jakamaan ruokaa, saattamaan uusia asukkaita asuntoihin, terveyspalveluiden piiriin tai järjestämään asukkaille vapaa-ajan toimintaa tai tukemaan muuten kotoutumisessa). Mitä teen?

Jos haluat mukaan avun ketjuun, Punaisen Ristin vapaaehtoiseksi, niin tee profiili vapaaehtoisjärjestelmässämme https://oma.punainenristi.fi/ Otamme sinuun yhteyttä!

Oma Punainen Risti -järjestelmään on koottu kotoutumisen tuen eri koulutuksia. Ilmoittautuminen näihin koulutuksiin Oma Punainen Risti -järjestelmän kautta: https://oma.punainenristi.fi/event/14629

Jyväskylän osastolla on käynnistynyt Arjen apu -toiminta. Arjen avun tarkoituksena on edistää maahan muuttaneiden ja pakolaisena maahan tulleiden elämänhallintaa tukemalla kotiin asettumista sekä asuinympäristön palveluihin ja ihmisiin tutustumista. Arjen apu on lyhytkestoista vapaaehtoistoimintaa. Vapaaehtoiset tapaavat kotoutujaa pareittain 4-8 kertaa kotoutumisen alkuvaiheessa. Lue lisää täältä.

2. Haluan tukea Jyväskylässä toimivaa Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin ylläpitämää vastaanottokeskusta. Minne otan yhteyttä?

Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piiri ylläpitää Jyväskylässä vastaanottokeskusta. Keskus toimii Maahanmuuttoviraston ohjeilla. Osa asukkaista on vuokra-asunnoissa eri puolilla kaupunkia ja osa on hätämajoitettuna Salmirantaan.

Suomen Punainen Risti on perustanut Maahanmuuttoviraston pyynnöstä valtakunnallisen infopisteen, joka vastaa kysymyksiin ja kokoaa tietoa tarjottavasta avusta Ukrainan kriisiin liittyen. 

Infopiste on avoinna arkisin klo 9-16. Infopisteessä Suomen Punaisen Ristin työntekijät keräävät tietoa Punaiseen Ristiin saaduista avuntarjouksista yksityishenkilöiltä, yhteisöiltä, järjestöiltä ja yrityksiltä sekä muilta mahdollisilta tahoilta. Tietoa kerätään muun muassa kuntien ja yksityishenkilöiden tarjoamista majoituskohteista, tavaralahjoituksista ja palveluista. 

Avuntarjouksia otetaan vastaan puhelimitse ja sähköpostitse sekä nettilomakkeella. Infopisteen puhelinnumero on 020 701 2001 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) ja sähköposti avuntarjoukset@punainenristi.fi. Yksityishenkilöt, yhteisöt, järjestöt, yritykset sekä muut tahot voivat jättää ilmoituksensa lomakkeen https://link.webropolsurveys.com/s/avuntarjoukset kautta.  

3. Tilapäisen suojelun piirissä oleville maksetaan vastaanottorahaa. Kuinka suuri se on?

Maahanmuuttovirasto maksaa tilapäisen suojelun piirissä oleville vastaanottorahaa. Käytännön maksun tekee vastaanottokeskus Maahanmuuttoviraston ohjeilla. Vastaanottorahan saannin edellytys on, että henkilö on rekistöitynyt poliisille tilapäisen suojelun piiriin. Jos henkilö ei ole vielä rekisteröitynyt poliisilla, on vastaanottokeskus toimittanut ruokaa tai ruokalahjakortteja vastaanottokeskuksen asukkaille rekisteröitymiseen asti. Lisätietoja vastaanottorahan suuruudesta löydät täältä: https://migri.fi/vastaanottoraha

4. Miksi pyydätte lahjoittamaan nimenmaan rahaa ettekä kerää esimerkiksi vaatteita?

Tehokkain tapa auttaa Ukrainan konfliktista kärsiviä on lahjoittaa rahaa Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Punainen Risti kerää varoja katastrofirahastoon, joka on pysyvä rahasto. Pystymme auttamaan hädän tullen nopeasti, kun varat on koottu valmiiksi. Kun keräämme rahaa, voimme hankkia nopeasti juuri sitä apua, jota kulloinkin eniten tarvitaan.

Varoilla voidaan esimerkiksi lähettää paikan päälle avustustyöntekijöitä tai toimittaa materiaaliapua, kuten vettä, ruokaa, telttoja tai huopia.

Suomen Punainen Risti tukee kansainvälisen Punaisen Ristin työtä Ukrainassa ja sen lähialueilla. Koordinoimme apuamme kansainvälisesti muiden maiden Punaisten Ristien kanssa, ja paikan päällä avun vievät perille kansainvälinen Punainen Risti sekä Ukrainan ja sen lähialueiden Punaiset Ristit. Ne ovat toimineet maassa erittäin pitkään ja tuntevat paikalliset olot ja avun tarpeen.

Koordinoimalla voimme varmistaa, että paikan päällä jaetaan oikeita määriä niitä tavaroita, joita oikeasti tarvitaan ja että apu menee niille, jotka eniten apua tarvitsevat.

Avustustarvikkeiden hankinta ja jakaminen vaativat huolellista suunnittelua. Tehokkainta on lähettää tasalaatuisia, isoja eriä tavaraa, tai hankkia niitä paikan päältä tai lähialueilta, jolloin lähettäminen ja kuljettaminen eivät maksa niin paljon. Avun jakaminen paikan päällä on myös helpompaa silloin, kun auttajat tietävät, minkälaista tavaraa ollaan jakamassa.

5. Voinko tulla lipaskerääjäksi?

Jyväskylän osasto käynnisti hätäapukeräyksen Ukrainan kriisin auttamiseksi ja se loppui hutikuun lopussa. Hätäapukeräys tuotti 52 491,13 euroa katastrofirahastoon. Kiitos kaikille lahjoittajille ja kerääjile avusta!

6. Miten voin lahjoittaa katastrofirahastoon?

Nyt voit käyttää seuraavia tapoja lahjoittaa:

  • Lähetä viesti SPR20 numeroon 16499 (20 €)
  • Lahjoita MobilePayllä numeroon 10900
  • Soita 0600 12220 (20,28 € + pvm/mpm)
  • punainenristi.fi/lahjoita

Toukokuun alusta on alettu keräämään sitomattomia varoja katastrofirahastoon eli jatkossa kerättyjä varoja voidaan käyttää myös muualla kuin Ukrainassa ja lähialueilla. Sodan välilliset vaikutukset voivat esimerkiksi aiheuttaa nälänhätää Afrikassa.

7. Miten muuten voin tukea Punaisen Ristin toimintaa?

Jäsenyys on helppo ja hyvä tapa auttaa. Tuet hädässä olevien hyväksi tehtävää vapaaehtoistyötä kotona ja maailmalla. Jäsenmaksuilla tuetaan myös Suomen Punaisen Ristin toimintaa Jyväskylässä. Jäsenyys ei velvoita sinua muuten, voit siis jo pelkällä jäsenmaksulla tukea toimintaamme. Jäsenmaksu on vain 20 euroa vuodessa (alle 29-vuotiaat 10 €/vuosi).

Lisätietoja: tiedottaja Marko Tervo 040-754 0038, jyvaskyla@punainenristi.fi

PUNAINEN RISTI, AUTTAJA LÄHELLÄ SINUA