UKK

Maiju Pohjanheimo
Kuvaaja: Maiju Pohjanheimo
"Valtarin koulun ensiapukurssi"

 

Olen kiinnostunut InAction! koulutuksesta, mutta kouluni ei ole HOK-Elannon alueella. Mitä teen?

HOK-Elannon alueeseen kuuluvat Helsinki, Espoo (ei Kauniainen), Vantaa, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Hyvinkää ja Mäntsälä. Helsingin ja Uudenmaan piiri toteuttaa koulutuksia yhteistyössä HOK-Elannon kanssa, mutta koulutusohjelma on valtakunnallinen ja koulutuksia järjestetään monessa kaupungissa ympäri Suomen. Jos olet kiinnostunut koulutuksesta, ota yhteyttä lähimpään Punaisen Ristin piiritoimistoon.

Olen kiinnostunut InAction! koulutuksesta, mutta opetan toista luokka-astetta. Mitä teen?

Valitettavasti InAction! koulutus on tällä hetkellä suunnattu vain kasiluokkalaisille, mutta kouluihin sopivia ensiapukoulutuksia on tarjolla muitakin. Punainen Risti järjestää yhdessä Lähi-Tapiolan kanssa sankarikoulutuksia viitosluokkalaisille. Koulussa voi käydä myös kattavampia EA1 ja EA2 -kursseja (maksullisia). Tunnin tai kahden tunnin mittaiset Auttajakurssit sopivat hyvin monen ikäisille. Niitä voit kysellä joko alueesi piiritoimistosta tai suoraan paikalliselta osastolta. Lisäksi Punaisen Ristin oppimateriaalipalvelussa on ensiapuharjoituksia, joita opettajat voivat itse hyödyntää.

Montako luokkaa/kuinka monta oppilasta voi osallistua ensiapuharjoitukseen yhtä aikaa?

Peli on suunniteltu niin, että sitä suorittaa yksi luokka kerrallaan (10-26 henkeä). Kaksikin luokkaa peliin mahtuu, mutta se vaatii hieman järjestelyä ja lisää pelinaikana odottelua. Yksi luokka voi myös osallistua ensiapuharjoitukseen aamulla ja toinen iltapäivällä.

Kauanko ensiapuharjoitus kestää?

Harjoituksen tekemiseen tarvitaan neljä peräkkäistä oppituntia (4 x 45 min). Aluksi käydään läpi ohjeet ja käytännön asiat. Itse peliosuus suositellaan järjestettäväksi mielellään kaksoistunnin aikana. Loppu on varattu loppuyhteenvedolle ja tulosten läpikäynnille. Parasta olisi, että peli voitaisiin vetää vähän soveltavilla välitunneilla: Alun infoon menee 30-45 min, sen jälkeen olisi hyvä olla välitunti, sen jälkeen aikaa pelaamiseen 2 tuntia ilman välkkiä, sitten tauko (voi olla myös ruokailu) ja loput ajasta oikeiden vastausten läpikäymiseen ja palautteen keräämiseen. Kaikissa kouluissa tämä ei ole mahdollista, mutta se helpottaa ohjaamista.

Onko koulutus saatavilla ruotsiksi tai englanniksi?

Koulutuksen voi käydä myös ruotsiksi. Ilmoitathan tästä toiveesta, kun varaat koulutusta. Englanniksi koulutusta ei valitettavasti ole käännetty. 

Miksi koulutuksesta ei saa ensiapukorttia todistukseksi?

Monelle tutun korttimallisen ensiaputodistuksen saa EA1, EA2 ja hätäensiapukursseilta, jotka pitää ammatillisen lisäkoulutuksen saanut ensiavun ja terveystiedon kouluttaja. InAction! koulutuksesta saa erilaisen, paperisen todistuksen, koska verkkokoulutuksessa ei ole varsinaista kouluttajaa ja kuuden tunnin koulutuksessa pelinohjaajana toimii usein kokenut vapaaehtoinen, joka ei ole virallinen ensiavun ja terveystiedon kouluttaja.

Ketkä voivat toimia pelinohjaajina InAction! koulutuksissa?

Pelinohjaajina toimivat ensiapuryhmissä aktiivisesti harjoittelevat, terveydenhoitoalaa opiskelevat tai muuten ensiapua säännöllisesti harjoittelevat vapaaehtoiset, jotka saavat tehtävään pelinohjaajakoulutuksen ja säännöllistä täydennyskoulutusta.

Mitä muuta yhteistyötä Punaisella ristillä on koulujen kanssa?

Voit tutustua kouluyhteistyöhön lisää täällä.

Voiko luokkani suorittaa verkkokurssin useamman päivän aikana?

Verkkokurssin voi tehdä myös kahdella erillisillä oppitunnilla. Se onnistuu hyvin, kunhan muistaa tämän: kun oppilas kirjautuu peliin (kirjoittaa joukkueen nimen), näytölle ilmestyy pelaajakoodi, joka koostuu oppilaan kirjoittamasta nimestä ja kirjain-numerosarjasta. Oppilaiden kannattaa kirjoittaa nämä pelaajakoodit ylös ja kirjautua sisään niiden avulla, kun peliä seuraavan kerran jatketaan. Näin oppilas voi jatkaa siitä, mihin jäi, eikä tarvitse aloittaa alusta. Jos joku hukkaa pelaajakoodinsa, opettaja näkee kaikkien oppilaiden pelaajakoodit painamalla oman pelialustansa ihmiskuvaketta. Kirjautua voi myös eri laitteella, silloin Seppo-alusta pyytää kirjoittamaan PIN-koodin, mutta hyväksyy myös pelaajakoodin, jolla pääsee jatkamaan siitä, mihin jäi. Pelaajakoodi pitää kirjoittaa samalla lailla kuin ensimmäisellä kerralla (välilyönnit, isot kirjaimet).

 

Toinen muistettava asia on, että jos opettaja pysäyttää ensimmäisen oppitunnin lopussa pelin stop-painikkeesta, pitää seuraavan tunnin alussa painaa uudestaan ”play”, ennen kuin oppilaat pääsevät kirjautumaan peliin.